Vitaminas C

Viskas, ką turite žinoti apie vitaminą C 

Vitaminas C yra geriausiai žinomas vitaminas. Jis ypač svarbus imuninei sistemai, taip pat būtinas energijos lygio palaikymui, švytinčiai odai ir kitoms funkcijoms. Kiek jūsų organizmui reikia šio daugiafunkcinio vitamino C, kada svarbu jį gerti papildomai ir kas nutinka, jeigu vitamino C trūksta? Skaitykite toliau ir sužinosite viską apie šį esminį komponentą. 

Kas yra vitaminas C? Vitamine C

Šis vandenyje tirpus vitaminas taip pat žinomas savo natūralios formos pavadinimu: L-askorbo rūgštis. Vitaminas C yra naudingas daugeliui skirtingų funkcijų jūsų organizme. Nustebsite, kokia įvairi yra ši maistinė medžiaga.

Ar žinojote, kad askorbo rūgšties pavadinimas kilęs iš „a“ (ne) ir „scorbutus“ (skorbutas). XVIII a. buvo nustatyta, kad ilgalaikis vitamino C trūkumas buvo skorbuto priežastis, o citrusinius vaisius ir raugintus kopūstus pasiimdavo į ilgas jūrų keliones, kad šios ligos išvengtų. 

Kam naudingas vitaminas C?

Tai tikrai daugiafunkcinis vitaminas ir būtina maistinė medžiaga kūnui.  Vitaminas C naudingas:

  1. Imuninei sistemai
  2. Kolageno gamybai (kauluose, kraujagyslėse, odoje ir kt.)
  3. Nuovargio mažinimui
  4. Apsaugai nuo oksidacinio streso
  5. Geležies įsisavinimui

Šis vitaminas padeda stiprinti imuninę sistemą kasdieniame gyvenime, tačiau ypač reikalingas po intensyvaus fizinio krūvio. Po sunkios fizinės veiklos sumažėjęs organizmo pasipriešinimas yra normalus. Tada kūnas turi ištverti daug streso, greitu tempu suvartoti daug daugiau maistinių medžiagų ir atsigauti po išsekimo. Papildomas vitaminas C padeda išlaikyti organizmo atsparumą intensyvaus fizinio krūvio metu ir po jo. 

Vitaminas C yra atsakingas už kolageno, kuris yra svarbus kraujagyslėms, kaulams, kremzlėms, dantenoms ir dantims, gamybą. Šis vitaminas taip pat labai reikalingas odos elastingumui palaikyti. 

L-askorbo rūgštis padeda sumažinti nuovargį ir skatina energijos apykaitą. Ji palaiko normalią psichologinę būklę ir nervų sistemą. 

Viena geriausiai žinomų vitamino C savybių – jis yra labai galingas antioksidantas. Tai reiškia, kad vitaminas C apsaugo kūno ląsteles nuo oksidacinio streso ir pažeidimų. Lygiai taip pat jis gali paversti sumažintą vitamino E kiekį atgal į antioksidacinę formą. 

Šis vitaminas padeda organizmui geriau pasisavinti geležį. Tai svarbus mineralas, kurio trūksta daugeliui žmonių. Geležies dažnai būna maiste, tačiau organizmas ne visada ją pasisavina taip gerai, todėl padėti gali vitaminas C. 

Vitaminas C ir mityba. Kur jo yra?

Mes patys, skirtingai nei kai kurie gyvūnai, negalime pasigaminti vitamino C, todėl esame visiškai priklausomi nuo suvartojamo maisto. Laimei, šio vitamino galite rasti daugelyje maisto produktų. Žinomiausi vitamino C šaltiniai: citrusai, pvz. apelsinai, taip pat kiti vaisiai ir daržovės (kopūstai, paprikos, bulvės ir t.t.).

Visgi jeigu norite, kad maisto produktai neprarastų šio vitamino, būkite atsargūs naudodami skirtingus gaminimo būdus. Vitaminas C tirpsta vandenyje, todėl verdamos daržovės daug jo netenka. Kaitinant, šis komponentas taip pat prarandamas. Nepalikite supjaustytų vaisių ar daržovių gabalėlių stovėti per ilgai, nes oras gali oksiduoti vitaminą C paviršiuje. 

Kiek vitamino C reikia jūsų organizmui ir ką daryti, jei jo trūksta?

Sveikiems suaugusiems žmonėms rekomenduojama vitamino C paros norma yra 80 mg. Įprastomis aplinkybėmis tiek pakanka, tačiau dažnai naudinga jo vartoti papildomai. Vitaminas C išties yra dovana jūsų natūraliam organizmo atsparumui. Kai gaunate daug fizinio krūvio, patiriate didelį stresą, kūnui atsistatyti reikia daug daugiau vitamino C. Rūkantiems taip pat svarbu papildyti organizmą šiuo vitaminu. 

Vitamino C galite rasti daugelyje maisto produktų, tačiau norėdami pakankamai jo pasisavinti, svarbu, kad valgytumėte sveikus ir įvairius produktus, pavyzdžiui, kiekvieną dieną skirtingus vaisius ir daržoves.  

Trūkumas gali sukelti sumažėjusį organizmo atsparumą, nuovargį, sąnarių negalavimus ar pablogėjusią odos būklę, pvz., blogą žaizdų gijimą, mėlynes… 

Ar galite suvartoti per daug?

Kadangi L-askorbo rūgštis yra tirpi vandenyje, jūs negalite kaupti jos savo kūne, o perteklius pašalinamas kartu su šlapimu. Todėl, kad vitamino C kaupti negalite, svarbu juo papildyti organizmą kasdien. 

Per didelis vitamino C kiekis gali sukelti virškinimo problemų, dažniausiai tai įvyksta tik vartojant labai dideles dozes, pvz. daugiau nei 2000 mg vienu kartu. Pacientai, sergantys inkstų ligomis, taip pat turėtų būti atsargūs. Svarbiausia, visada vartoti teisingą vitamino C dozę, nurodytą ant pakuotės arba nustatytą gydančio sveikatos specialisto. 


Leave your thought here